landslejr2012

KFUM spejderne i Poulstrup Vi holder til i  Spejderhuset, Hovedgaden 85, Poulstrup. Kom og besøg os!!!

mødetidspunkterne kan du se på facebook...

Forsiden
Overordnet side
Foto fra landslejr2012

Spejdernes Lejr 2012

21 børn og voksne deltog fra Poulstrup!

I mange måneder har forberedelserne været i gang til Spejdernes Lejr, og endelig kom dagen!

Lørdag i uge 30 drog spejderne fra Poulstrup af sted til en stor græsmark ved Holstebro. Inden solen gik ned lørdag aften, var marken forvandlet til en STOR Spejderlejr med tusindvis af telte, bålpladser og flag vajende i alle farver.

34.400 spejdere var meldt til fra mange lande, og omkring 50.000 ville gæste lejren. En hel by af telte, aktivitetspladser, spejderboder, slikkiosker og spejdercafeer skulle nu huse spejdere fra Poulstrup de næste 8 dage. De mindste spejdere havde 2-3 overnatninger, og de største blev der hele ugen sammen med tre ledere.

En stor tak skal lyde til alle de ledere, som frivilligt valgte at bruge en del af deres sommerferie på lejren!

Tak til:

May Britt

Bente

Sara

Jan

Rebecca

Catrine

Mette

I det følgende kan du læse Juniorspejdernes dagbog fra lejren.

Gruppeleder: Line T. Christiansen

Dagbog fra lejren

Lørdag d. 21/7

Vi mødtes kl. 7.00 om morgenen på Hjørring banegård, og så gik turen med bus til Holstebro. ”Farvel Poulstrup, - Hej Spejdernes Lejr 2012”. Vi var 9 børn af sted med bus, 5 Ulve og 4 Junior spejdere.  Vi ankom ca. kl. 10.00 om formiddagen, og begyndte straks at sætte lejren op. Det blæste rigtig meget, og vi var nød til at stormsikre det store telt. Vi nåede ikke at bygge lejren helt op, så resten lod vi stå til dagen efter. Vi havde ikke så meget lejrplads som vi havde regnet med, så derfor aftalte vi med Mosbjerg spejderne, at vi kunne dele lejrplads med dem. De var meget søde og hjælpsomme.

Søndag d. 22/7

Vi blev vækket ALT for tidligt, fordi vi skulle nå at komme ud og klatre til kl. 9.00. Men da vi stod ved klatrevæggen måtte de desværre meddele at det var aflyst fordi væggen ikke var klar, det var rigtig trælst! I stedet gik vi en tur op til den store scene og tilbage igen for at hjælpe med lejren. I mellem tiden var de 5 bævere ankommet til lejren. Vi spiste alle frokost sammen og hyggede os med at sætte lejren op. Ulvene var på en aktivitet kaldet Madtropperne, hvor de lærte at lave lækkert mad. Bæverne havde lavet aftensmaden hjemmefra, kødsovs med pølser og pasta – det smagte godt.

Om aftenen var vi til det store Åbningslejrbål, hvor ”De sorte Spejdere” og Martin Brygmann optrådte. Det var MEGA sjovt! Der var også nogle dygtige akrobater.

Mandag d. 23/7

Vi var igen tidligt oppe for at kunne nå vores aktivitet; Ridderprøven. Her skulle vi gøre den ulykkelige Elver Prinsesse glad ved at skrive en sang, et digt eller lave en tegning til hende. Det var svært at gøre hende glad. Vi skulle også stikke armen ind til et monster, som kunne mærke ens frygt. Vi bestod alle ridderprøven. Om eftermiddagen skulle vi lege ”Quest”, hvor vi skulle lege en masse lege som tovtrækning, labyrint osv. Her blev vi lidt uvenner, men vi fandt heldigvis ud af at enes til sidst;_)

Tirsdag d.24/7

I dag skulle vi rigtig tidligt op, fordi vi skulle sejle i kano kl. 8.00! Det var rigtig sjovt, og vi væltede slet ikke, som nogen af de eneste. I bussen ud til Struer Å sad vi ved siden af nabodrengene, som var pæne og søde.-)

Om eftermiddagen fik vi endelig lov til at slappe af og vi var alene tilbage i lejren eftersom ulvene og bæverne var taget til børnefest.

Til aftensmad fik vi boller i karry og senere sagde vi farvel til ulve og bævere og nogle af lederne, så nu er vi kun os Juniorer tilbage, sammen med Bente, May britt og Mette. Om aftenen hyggede vi omkring bålet sammen med Mosbjerg Spejderne.

Onsdag d. 25/7

I dag kunne vi heldigvis sove lidt længe, vi skulle kun op til Gudstjeneste på den store scene kl. 10. Der var rigtig mange mennesker og det var en sjov Gudstjeneste. Vi skulle bl.a. gå rundt til 10 fremmede mennesker og give hånd og sige ” Fred være med dig”. Præsten mente at det var den største fredsaftale i Danmark. Bagefter fik vi middagsmad inden vi igen skulle på aktivitet. Vi skulle tage et mærke som hedder Spejderideen. Det gik mest ud på, at man skulle hører om alle de spejderkorps i Danmark, og bagefter finde på en leg, hvor de 3 vigtigste spejderideer, efter vores mening, skulle indgå. Vi valgte samarbejde, respekt og lytte til hinanden. Vi opfandt så en leg, hvor man skulle fører hinanden rundt på en forhindringsbane, og vi fik alle mærket!

Torsdag d. 26/7

Så var det Kvartersdag! Alle fra Soveposens kvarter, som var det vi boede i, skulle være sammen og lave aktiviteter. Det havde vi glædet os til. Alle som boede omkring os boede i Vendsyssel, og det var dem vi skulle være sammen med. På aktiviteterne skulle vi lave tema omkring vinden. Vi lavede luftbåde af balloner og CDer, vindharper, papirsflyvere og vi lærte en masse om Baden Powells fodspor. Bl.a. skulle vi gætte dyrespor, svare på hvad en rigtig spejder ville gøre i forskellige situationer. Der var meget varmt, så da vi var færdige legede vi vandkamp!

Om aftenen havde lederne en overraskelse til os, så vi pakkede bilerne og kørte. Vi endte på Hjerl Hede, som var virkelig sjovt! Vi så et skuespil fra gamle dage, og ellers hyggede vi os dernede.

Fredag 27/7

I dag skulle vi op på forsøgsstationen, hvor man skulle lave alle mulige forskellige forsøg. Vi startede med at sortere affald, her skulle vi gætte hvor lang nedbrydningstiden var på forskellige ting, og nogle af tingene, som f.eks. et kamera tog mellem 600-1 mio. år at nedbryde. Vi prøvede krafter med centrifugalkraften og hvordan den virker ved bl.a. at slynge en spand over hovedet som var fyldt med vand, helt uden at spilde. På den sidste post vi prøvede skulle vi gætte lorte, dyrespor mm. Det var lidt ulækkert.

Vi kom lidt sent hjem, så i stedet for at tage på radioræs, som vi egentlig skulle tog vi ud og så på lejren. Nogle havde bygget et Rundetårn af rafter. Det var vi oppe i, men det gyngede meget. Bagefter så vi en brandbil som sprøjtede med vand og der stillede vi os hen og blev helt gennemblødte!

Lørdag d. 28/7

Så kom 2. sidste dag på lejren og det var Nikolines fødselsdag. Vi blev vækket med morgensang fra lederne og så holdte vi fødselsdag indtil vi skulle i badeland. Badelandet lagde helt i Thorsminde, og vi sov i bussen på vej derop. Vi troede det var et rigtigt badeland, men i stedet var det en lille plads ved havnen i noget ulækkert vand! Der var en lille Wipe out bane, som vi ikke klarede os så godt igennem. Vi var kun i badelandet en time og så gik vi videre og så os omkring i byen. Da vi kom hjem skulle vi pakke lejren ned, og vi arbejdede hurtigt og hjalp hinanden, så det blev hurtigt ordnet.

Om aftenen var der Afslutningslejrbål, hvor ”De sorte spejdere” kom og så var der en lille overraskelse: ALPFABEAT kom og sluttede en fantastisk lejr af med et brag af en koncert!

Tak for en god lejr alle sammen.

KFUM-Spejderne er medlem af verdensspejderbevægelsen (WOSM, www.scout.org) og arbejder derfor ud fra følgende grundprincipper:

Pligten mod andre betyder:

Loyalitet mod ens land og i harmoni med det at fremme lokal, national og international fred, forståelse og samarbejde. Deltagelse i samfundets udvikling med anerkendelse af og respekt for sine medmenneskers værdighed og for naturen.

Pligten mod sig selv betyder:

Ansvar for ens egen udvikling.